Takmer všetci dennodenne používame počítače, mobilné zariadenia či akékoľvek iné informačné a komunikačné technológie a to nielen v práci či škole, ale aj v bežnom živote pri komunikácií s rodinou a kamarátmi, plánovaní dovolenky, nakupovaní z e-shopov či pozeraní filmov a seriálov. Technológie sa stavajú bežnou súčasťou života aj našich najmenších. Vo voľnom čase sa radi hrajú na počítači, pozerajú rozprávky na tablete, v škole robia prezentácie či videa, komunikujú s učiteľmi online cez rôzne vzdelávacie programy a stránky. Digitalizujú sa všetky oblasti nášho života, a preto digitálna gramotnosť je veľmi dôležitou oblasťou, ktorej by sme sa mali venovať aj pri výchove detí, keďže s modernými technológiami sa vo svojom živote budú stretávať každý deň. Čo hovoria štatistiky o používaní IKT žiakmi a študentmi? 93,6 % žiakov má telefón s prístupom na Internet; 97.3 % žiakov základných škôl používa Internet; 96 % študentov stredných škôl používa Internet; 89,9 % žiakov a študentov si mysli, že Internet je priestor, kde sa môžu stretnúť s nevhodným obsahom. Internet je skvelou pomôckou pri učení, umožňuje nám rýchle vyhľadávanie informácií a získanie vedomostí. Prístup na internet a denné používanie mobilných zariadení či počítačov však neznamená, že digitálna gramotnosť detí je na vysokej úrovni. Veľmi často deti využívajú internet na voľnočasové aktivity, ako je už spomínané pozeranie filmov či seriálov, hranie sa na počítači či „surfovanie“ na sociálnych sieťach. Nie každý žiak či študent, ktorý má prístup na internet ovláda základy digitálnej gramotnosti ako je používanie Microsoft Word, Excel či PowerPoint a veľa z nich má problém rozlíšiť dôveryhodnú stránku od dezinformačných webov. Taktiež je potrebné vnímať aj potenciálne riziká, ktorými sú napríklad obťažujúci obsah či nevhodné správanie na Internete. (iH)