Volkswagen, PSA Peugeot Citroen, ale aj KIA a najnovšie tie Jaguar Landrover. Tisíce zamestnancov priamo v ich závodoch, alebo pri subdodávateľoch. Naša krajina láme rekordy v zamestnanosti, ale i v produktivite práci či zvyšovaní miezd.

 

No nielen základným platom je zamestnanec živý. Preto sa odborári zamerali na benefity, ktoré dodávajú viac motivácie. Operátor, ako jedna zo základných pracovných pozícií vo všetkých štyroch podnikoch, si v JLR príde na 715, v PSA na 800, v KII na 894 a vo VW na 909 eur. A od týchto súm sa môžu odraziť až k mzdovému stropu, čo činí 857, 937, 1087 a 1277 eur. Zamestnanci tiež dostávajú variabilnú zložku. Prémie sa pohybujú od 100 až po 336 eur alebo v percentách od 5 do 15 %.

 

Väčšina podnikov, s výnimkou KIE, pridáva aj trinásty plat. Kým v Nitre a Trnave do výšky 100 percent, v Bratislave je to 60 – 65 %. Všetky automobilky tiež prispievajú do sociálneho fondu (až do 1,5 %) a do tretieho piliera doplnkového dôchodkového sporenia. JLR ešte pridáva aj príspevok na dopravu 20 eur, VW 30 a KIA 70 % pri použití firemnej dopravy. Okrem toho si zamestnanci v automobilkách môžu za zvýhodnených podmienok zakúpiť či zobrať na operatívny leasing vozidlá, pochádzajúce z ich materských firiem...

 

Niekomu sa to môže zdať málo, iný si zase porovná svoje benefity, aby sa utvrdil v zmene zamestnania. No medzi zamestnancami sú aj tí, ktorí sú spokojní. Koľko ľudí, toľko chutí, koľko zamestnávateľov, toľko rôznorodých benefitov. Najdôležitejšie je však vedieť o nich a hlásiť sa o ne, ak človeku patria. A tam, kde nie sú, môžu takéto porovnania poslúžiť ako podklad pre ďalšie kolektívne vyjednávanie. Lebo práca odborov nikdy nekončí...